Το «μομέντουμ» του υδρογόνου
γράφουν ο Ερνέστο Ζάγκλης και η Δέσποινα Τζουλάκη
Το «πράσινο» και «μπλε» υδρογόνο* θα μπορούσαν να αποτελέσουν μία βιώσιμη λύση, αντικαθιστώντας σταδιακά το φυσικό αέριο και μειώνοντας το ανθρακικό αποτύπωμα.
Το «πράσινο» και «μπλε» υδρογόνο* θα μπορούσαν να αποτελέσουν μία βιώσιμη λύση, αντικαθιστώντας σταδιακά το φυσικό αέριο και μειώνοντας το ανθρακικό αποτύπωμα.
Η εποχή της άφθονης και φτηνής ενέργειας έχει παρέλθει. Το αισιόδοξο σενάριο είναι η ανάδυση της καθαρής ενέργειας. Σε συνθήκες όμως αβεβαιότητας και πολυπλοκότητας, ο κίνδυνος αναπαραγωγής των γνωστών κομματικο-πελατειακών σχέσεων και των ενεργειακών αναπαλαιώσεων των ορυκτών καυσίμων που καθηλώνουν τόσο χρόνια την χώρα είναι μεγάλος.
O αιολικός κλάδος έχει δεσμευτεί στην κυκλική οικονομία. Ήδη, τα υλικά μιας ανεμογεννήτριας ανακυκλώνονται κατά 85-90%. Πρόκληση αποτελούν τα πτερύγια εξαιτίας των σύνθετων υλικών που απαιτούνται για την κατασκευή τους.
Παρά την ενίοτε μεγάλη χρονική απόσταση, η φιλόδοξη λογοτεχνία μπορεί να προσεγγίσει την τρέχουσα γεωπολιτική με εξαιρετική δύναμη. Ο πολύς Άπτον Σίνκλαιρ στο βιβλίο του Πετρέλαιο! (μτφρ. Αύγουστος Κορτώ, σελ. 651, Καστανιώτης) φωτίζει την εξάρτηση απ’ το πετρέλαιο με απόσταση ογδόντα ετών.
Τα παρεπόμενα του μεγάλου πυρηνικού ατυχήματος στην Ιαπωνία το 2011 δείχνουν τα αξεπέραστα προβλήματα της πυρηνικής ενέργειας σχάσης. Η επαναφορά της πυρηνικής ενέργειας στο προσκήνιο, με αφορμή την Κλιματική Αλλαγή, δεν συνιστά λύση αλλά ένα ακόμα βήμα προς την αυτοκαταστροφή.
Η Ευρώπη πρέπει να απεξαρτηθεί από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα υποστηρίζοντας τη στροφή των οικιακών καταναλωτών στις ΑΠΕ και την ηλεκτροκίνηση, αν χρειαστεί και με κρατική χρηματοδότηση.
Η επιδίωξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι διπλή: να επιτευχθούν οι στόχοι για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (AΠΕ) και το Κλίμα, τηρώντας παράλληλα τη νομοθεσία για την προστασία των ειδών άγριας πανίδας και χλωρίδας.
Η σημαντική βελτίωση του ανθρακικού αποτυπώματος του οικιακού τομέα την περίοδο 2000-2019 οφείλεται κατά βάση στη διαφοροποίηση του ενεργειακού μίγματος, και κυρίως στην υποκατάσταση του πετρελαίου θέρμανσης με φυσικό αέριο και ηλεκτρισμό. Τα καθαυτά μέτρα εξοικονόμησης απέδωσαν σημαντικά χαμηλότερες μειώσεις εκπομπών από τις αναμενόμενες.
Τελευταία, ξαναβγήκε απ’ το ντουλάπι η παλιοκαιρισμένη ιδέα του συμψηφισμού του χρέους με τις κλιματικές υποχρεώσεις. Αυτός ο συμψηφισμός μπορεί να λάβει διάφορες μορφές και χρησιμοποιήθηκε ήδη μέσω του μηχανισμού ανταλλαγής δικαιωμάτων εκπομπών. Ο παρονομαστής είναι όμως η ηθική ευθύνη της Δύσης απέναντι στον Τρίτο Κόσμο.
Τα αιολικά πάρκα παράγουν φθηνό ηλεκτρισμό και έτσι επιδοτούν τους λογαριασμούς μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης. «Κουρεύουν» επίσης την τιμή στην χονδρική αγορά και ανακουφίζουν ακόμα περισσότερο τους καταναλωτές. Για όλο το 2021, οι ανανεώσιμες ελάφρυναν την τιμή του ηλεκτρισμού κατά 40% σε μέσο όρο.
Αν είναι να απαγορεύσουμε τους νέους δρόμους, ας το κάνουμε συνολικά. Δεν χρειάζεται ν’αρχίσουμε απ’ τα αιολικά πάρκα. Μπορούμε να αρχίσουμε με το δρόμο Ιωαννίνων – Κακαβιάς.
Η «οικονομία χαμηλού άνθρακα» δεν είναι συνώνυμη με την επιβράδυνση της ανάπτυξης. Αντίθετα, είναι το νέο περιβάλλον μέσα στο οποίο θα πρέπει να κινηθούν οι βιομηχανίες παραγωγής αγαθών, αν θέλουν να συνδυάσουν το οικολογικό τους καθήκον με την καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα.
Σε μια πανηγυρική τελετή στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Εβδομάδας στις Βρυξέλλες πραγματοποιήθηκε η απονομή των Βραβείων LIFE 2025.
Η European Hydrogen Backbone (EHB) προτείνει πέντε πιθανούς διαδρόμους εφοδιασμού υδρογόνου για την επίτευξη των επιταχυνόμενων στόχων απανθρακοποίησης της Ευρώπης ως το 2030
Παρά την μεγάλη αύξηση στην παραγωγή πράσινης ενέργειας από την Κίνα, υπάρχουν δυσοίωνες προβλέψεις που δείχνουν ότι η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα στις ασιατικές χώρες θα ενταθεί συνολικά.
Τα αποτελέσματα της Διάσκεψης COP29 δεν ήταν ούτε εξαιρετικά καλά, ούτε εντελώς καταστροφικά. Η βασική απόφαση των συνέδρων ήταν ένας νέος «συλλογικός, ποσοτικοποιημένος στόχος» για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ο οποίος θα αντικαταστήσει την ισχύουσα παγκόσμια συμφωνία για την παροχή 100 δισ δολαρίων ετησίως στα φτωχότερα κράτη προκειμένου να προσαρμοστούν.
Ενώ ο κόσμος αγωνίζεται να εξασφαλίσει πολύτιμα μέταλλα για την κατασκευή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Ιαπωνία φαίνεται πως έπιασε το τζάκποτ μετά την ανακάλυψη κοιτασμάτων εκατοντάδων εκατομμυρίων τόνων πολύτιμων μετάλλων.