ΓΝΩΜΕΣ

Θλίψη και αγανάκτηση: Η Ελλάδα διάλεξε λάθος πλευρά της Ιστορίας στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό

Υπάρχουν στιγμές στη διεθνή πολιτική που δεν μετριούνται με ψήφους, αλλά με απουσίες. Η πρόσφατη συνεδρίαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), όπου αναβλήθηκε η απόφαση για την υιοθέτηση του Net-Zero Framework, ήταν μια τέτοια στιγμή. Η αποχή της Ελλάδας από την κρίσιμη ψηφοφορία στον IMO πριν από λίγες ημέρες είναι μια τέτοια στιγμή.

Θλίψη και αγανάκτηση: Η Ελλάδα διάλεξε λάθος πλευρά της Ιστορίας στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό

Η Αθήνα λέει Όχι στα Πυρηνικά

Κοινό άρθρο του Δημάρχου Αθηναίων και της Εκτελεστικής Διευθύντριας της ICAN

«Πρέπει να δράσουμε τώρα για να αποφύγουμε τον πυρηνικό όλεθρο»: Με αυτή την προειδοποίηση, ο Δήμαρχος Αθηναίων και η Melissa Parke, επικεφαλής της βραβευμένης με Νόμπελ Ειρήνης Διεθνούς Εκστρατείας για την Κατάργηση των Πυρηνικών Όπλων (ICAN), υπογράφουν κοινό άρθρο, όπου αναδεικνύουν τον αυξανόμενο κίνδυνο χρήσης πυρηνικών όπλων, τον ρόλο των πόλεων, που αποτελούν τους πρώτους στόχους και ταυτόχρονα τους πιο κοντινούς θεσμούς στους πολίτες, καθώς και την ανάγκη η Ελλάδα να ενταχθεί στη Συνθήκη του ΟΗΕ για την Απαγόρευση των Πυρηνικών Όπλων (TPNW).

Η Αθήνα λέει Όχι στα Πυρηνικά

Η καύση απορριμμάτων ως αποτυχία

H κάκιστες επιδόσεις της ανακύκλωσης στην Ελλάδα (δες και σχετικά παλιότερα άρθρα στο clima21.gr) οδήγησαν πρόσφατα την κυβέρνηση να επαναφέρει στη συζήτηση το θέμα της καύσης των απορριμμάτων. Μια αποτυχία του σχεδιασμού ή ένας πόλεμος νεύρων;

Η καύση απορριμμάτων ως αποτυχία

Το λάθος με τον λιγνίτη που δεν πρέπει να επαναληφθεί

Οι τέσσερις οργανισμοί που συμμετείχαν στα προγράμματα οικονομικής διάσωσης της Ελλάδας και ειδικότερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επέμειναν στη μερική ιδιωτικοποίηση των λιγνιτικών αποθεμάτων βάσει της υπόθεσης που είχε αναπτυχθεί πριν  από 15 χρόνια, όταν η οικονομία, οι πραγματικότητες του λιγνίτη και η πολιτική της ΕΕ για το κλίμα και την ενέργεια ήταν εντελώς διαφορετικές.

Το λάθος με τον λιγνίτη που δεν πρέπει να επαναληφθεί

Κινδυνεύει η πράσινη μετάβαση;

Η ανθρωπογενής κλιματική αλλαγή είναι φαινόμενο πραγματικό. Η πράσινη μετάβαση, το κύριο μέσο για την ανάσχεσή του, δεν είναι ιδεολογία αλλά φυσική αναγκαιότητα και πρακτική πρόταση που υπερασπίζει την ευημερία.

Κινδυνεύει η πράσινη μετάβαση;

Η Αιολική Ενέργεια στην Ελλάδα

Στο τέλος του 2024 η  αιολική ισχύς στην Ελλάδα έφθασε 5.355 ΜW. Το συνολικό ύψος των επενδύσεων με έργα ήδη συνδεδεμένα στο Δίκτυο έφτασαν τα 150 εκατ. €.  Αυτό μεταφράζεται σε ετήσια αύξηση 2,4% σε σχέση με το τέλος του 2023.

Η Αιολική Ενέργεια στην Ελλάδα

Ηλεκτροκίνηση: είναι πράγματι η λύση;

Εκατόν ενενήντα τρία συνολικά κράτη,  έχουν δεσμευτεί να διατηρήσουν τις παγκόσμιες επιφανειακές θερμοκρασίες κάτω από μια αύξηση το πολύ  2 °C σε σύγκριση με τα προβιομηχανικά επίπεδα. Η μείωση των εκπομπών CO2 έχει αναγνωριστεί ως η κύρια λύση για την επιβράδυνση της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Ενώ όμως οι εκπομπές CO και NOx έχουν μειωθεί, ιδιαίτερα στην αυτοκίνηση, οι εκπομπές CO2 από τον τομέα των μεταφορών έχουν μείνει στάσιμες και βρίσκονται σε παρόμοιο επίπεδο με το 1990.

Ηλεκτροκίνηση: είναι πράγματι η λύση;

Λειψυδρία: Ένα διαχρονικό πρόβλημα

Αν δεν πέσουν βροχές και, ιδίως, πολλά χιόνια αυτό τον χειμώνα, οι στάθμες των ταμιευτήρων θα παραμείνουν χαμηλές τον Μάρτιο και η απειλή για την Αθήνα θα είναι άμεση. Κλειδί αντιμετώπισης ο άμεσος και σημαντικός περιορισμός της σπατάλης.

Λειψυδρία: Ένα διαχρονικό πρόβλημα

Φταίει το φυσικό αέριο για τις τιμές του ηλεκτρικού;

Στο άρθρο του με τίτλο « Αέριο στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας: Η Ελλάδα αποκλίνει από την Ευρώπη » που πρωτοδημοσιεύτηκε στο energypress.gr, ο Νίκος Μάντζαρης παρουσιάζει τα τελευταία στοιχεία για τη χρήση φυσικού αερίου στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε Ελλάδα και Ευρώπη. Σε μια συγκριτική ανάλυση, εξηγεί την ανησυχητική αύξηση της χρήσης φυσικού αερίου το πρώτο εξάμηνο του 2024, σε αντίθεση με τις τάσεις που καταγράφονται στην Ευρώπη, και πώς αυτό ανεβάζει την τιμή της ελληνικής χονδρικής αγοράς (DAM).

Φταίει το φυσικό αέριο για τις τιμές του ηλεκτρικού;

Μια ακόμη δοκιμασία για την ΕΕ και το κλίμα

Η νέα ατζέντα στις ΗΠΑ για την «ενεργειακή κυριαρχία» μπορεί να επιδεινώσει την ήδη επισφαλή ενεργειακή κατάσταση της ΕΕ, αλλά θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει μια ευκαιρία για το μπλοκ των κρατών - μελών να ηγηθούν του τομέα της καθαρής τεχνολογίας.

Μια ακόμη δοκιμασία για την ΕΕ και το κλίμα

Αυτοπαραγωγή ενέργειας: το νέο τοπίο

Η ανάλυση των πιο πρόσφατων δεδομένων δείχνει ότι ολοένα και περισσότεροι πολίτες επιδιώκουν να παράγουν την ενέργεια που καταναλώνουν. Τώρα μέσω του προγράμματος Απόλλων, μπορεί και η Αυτοδιοίκηση να μπει πιο αποφασιστικά στην αυτοπαραγωγή. Από την άλλη μεριά, η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίσει επαρκή ηλεκτρικό χώρο και οικονομική στήριξη κυρίως σε Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών και Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, ενισχύοντας στην πράξη τη συμμετοχή τους στην Ενεργειακή Μετάβαση.

Αυτοπαραγωγή ενέργειας: το νέο τοπίο

ΔΙΕΘΝΗ

Δρόμοι του Υδρογόνου

Η European Hydrogen Backbone (EHB)  προτείνει πέντε πιθανούς διαδρόμους εφοδιασμού υδρογόνου για την επίτευξη των επιταχυνόμενων στόχων απανθρακοποίησης της Ευρώπης ως το 2030

Δρόμοι του Υδρογόνου

Η Ασία και οι άλλοι – Σε ποιο σημείο βρίσκεται η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα;

Παρά την μεγάλη αύξηση στην παραγωγή πράσινης ενέργειας από την Κίνα, υπάρχουν δυσοίωνες προβλέψεις που δείχνουν ότι η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα στις ασιατικές χώρες θα ενταθεί συνολικά.

Η Ασία και οι άλλοι – Σε ποιο σημείο βρίσκεται η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα;

Βρίζοντας το κοινό: Με αποχωρήσεις η Διάσκεψη COP29 στο Αζερμπαϊτζάν

Τα αποτελέσματα της Διάσκεψης COP29 δεν ήταν ούτε εξαιρετικά καλά, ούτε εντελώς καταστροφικά. Η βασική απόφαση των συνέδρων ήταν ένας νέος «συλλογικός, ποσοτικοποιημένος στόχος» για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ο οποίος θα αντικαταστήσει την ισχύουσα παγκόσμια συμφωνία για την παροχή 100 δισ δολαρίων ετησίως στα φτωχότερα κράτη προκειμένου να προσαρμοστούν.

Βρίζοντας το κοινό: Με αποχωρήσεις η Διάσκεψη COP29 στο Αζερμπαϊτζάν

Μια σημαντική υποθαλάσσια ανακάλυψη για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Ιαπωνίας

Ενώ ο κόσμος αγωνίζεται να εξασφαλίσει πολύτιμα μέταλλα για την κατασκευή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Ιαπωνία φαίνεται πως έπιασε το τζάκποτ μετά την ανακάλυψη κοιτασμάτων εκατοντάδων εκατομμυρίων τόνων πολύτιμων μετάλλων.

Μια σημαντική υποθαλάσσια ανακάλυψη για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Ιαπωνίας

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ